vrijdag 21 september 2007

Aquarium

Eén van mijn hobby's is de aquaristiek. Het is allemaal 5 jaar geleden begonnen toen mijn zus aan het sparen was voor een computer en ik niet wou onderdoen. Ik wou ook voor iets sparen en om één of andere reden, die ik nog altijd niet goed begrijp, dacht ik meteen aan een aquarium. De volgende dag stond er op mijn kamer één van 54 liter te blinken (60*30*30), een ideaal beginnersbakje. Na enkele dagen heb ik wat planten aangeschaft om het geheel wat op te vrolijken. Voor de vissen moest ik nog wat wachten want een aquarium heeft een inloopperiode nodig. Na een drietal weken werden de eerste bewoners verwelkomd: koperzalmpjes, platy's en zebradanio's. Door de jaren heen heeft het vissenbestand echter enkele veranderingen ondergaan. De koperzalmpjes en zebradanio's zijn uit de collectie verdwenen en in hun plaats kwamen er enkele zwaardragers.


Na een jaar ervaring te hebben opgedaan was het tijd voor iets groters. In de woonkamer installeerde ik een aquarium van 96 liter (80*40*30) met als opzet een Zuid - Amerikaans riviertje nabootsen. Na wat geëxperimenteer met het vissenbestand heb ik uiteindelijk gekozen voor roodneuszalmpjes en ramirezi's die middenste waterlagen bezet houden, gemarmerde bijlzalmpjes die vanboven zwemmen en corydora's die zich onderaan het aquarium schuilhouden


Op dit ogenblik ben ik bezig met een kweek - en quarantainestelling, zodat ik betere kweekresultaten kan halen en nauwgezetter de gezondheid van m'n vissen in het oog kan houden. In één van deze bakken zit nu nog een groepje zoetwatergarnalen (caridina japonica voor de kenners), maar deze zullen binnenkort verhuizen naar de 54 - literbak. Al degene die dit lezen en nog vragen hebben, mogen die natuurlijk altijd stellen of eens langskomen om het in het echt te zien. Ik besef dat bovenstaande tekst vrij summier is, maar er zullen regelmatig updates of andere tekstjes over deze prachtige hobby verschijnen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Als medewerker van Michel Vandenbosch wil ik u graag op de hoogte brengen van de nieuwe wetgeving inzake aquariumvissen. Vanaf heden is het niet meer toegestaan uw vissen zomaar bij het groot vuil te zetten. Eens ze een plaats hebben gekregen in het huishouden zullen ze daar ook hun laatste adem uitblazen. Geen verhuis met vissen meer!!!! Gelieve u hieraan te houden, anders zullen er verdere maatregelen getroffen worden.

Met vriendelijke groeten,
Gaia
www.gaia.be

Thomas zei

flauwe plezante

michel vdb zei

een stille en snelle dood met kruidnagelolie! drie druppels per liter zou voldoende moeten zijn. toch allesinds beter dan doorspoelen in de wc. het is zo donker in die rioolbuizen. of voer ze aan roofvissen, dat is dan de natuurlijke gang van zaken. of misschien nog het simpelste van al: eet ze gewoon op:-))